Det kan bero på att det varit svårt för chauffören att komma fram till kärlen. Det är viktigt att se till att kärlen inte är blockerade av något samt att det under vintertid är halkbekämpat fram till kärlen. Vägen är chaufförens arbetsplats och det är alltid chauffören som avgör om en väg är farbar eller ej. Chauffören kan aldrig tvingas till att ta risker eller köra på en väg som hen bedömer inte är framkomlig.
Om du ställt ut kärlet före utsatt tid 06:00 på hämtningsdagen och ditt kärl ändå inte blivit tömt kan du kontakta vår kundtjänst. Läs om hur du kan underlätta hämtningen.
Kontakta kundtjänst vivab@vivab.info så hjälper vi dig att få ett nytt lock, hjul eller om det behövs ett nytt kärl
Ange vilken kommun och adress det gäller så hjälper vi dig.
Skriv gärna ditt kundnummer så underlättar det vid orderhanteringen.
Kaffesumpen med filter kan läggas i den bruna påsen för matavfall. Även teblad och tepåsar i papper kan läggas i påsen, men eventuell metall eller plast från tepåsen ska sorteras bort.
Tidigare har VIVAB gått ut med informationen att inte lägga kaffesump i matavfallet utan i det brännbara hushållsavfallet. Detta eftersom Jönköpings Energi AB, den biogasanläggning som matavfallet skickas till, har befarat att kaffesumpen medför ett stort slitage på anläggningen. Utvärderingar visar nu att den mängd biogas som kan utvinnas väger upp det eventuella slitaget som blir på anläggningen. Därför går det bra att lägga kaffesump och tesump bland matavfallet