Saknar du något? Tipsa oss här!

Hoppa till huvudinnehållet
>

Vatten & Miljö i Väst AB

Box 110
SE-311 22 Falkenberg

Besöksadress: Åkarevägen 10, Falkenberg

Epost: vivab@vivab.se
Tel: +46 (0)757-27 40 00

Meny

Lediga tjänster

Vi vill inspirera och vägleda våra kunder att göra rätt val för en hållbar framtid! För oss är det viktigt att känna arbetsglädje, ha med hjärtat i det vi gör och utvecklas tillsammans på jobbet. Vill du bli en av oss?

Alla våra lediga tjänster publiceras på webbplatsen Offentliga jobb. Vi listar dem även här nedan. Finns det inga lediga tjänster just nu? Följ oss på LinkedIn, där lägger vi ut de flesta av våra tjänster. 

Vi rustar Vivab för att möta framtidens utmaningar.

Några av utmaningarna är klimatförändringar, säkerhetsläget och krav från EU inom flera områden, till exempel hållbarhet och miljö. Som chef eller medarbetare på Vivab har du en viktig roll att sätta våra viktiga vatten- och avfallsfrågor på den agendan och vara drivande i en hållbar samhällsbyggnation.

Just nu söker vi:

Logistiksamordnare

Vill du bidra till ett mer hållbart samhälle och samtidigt vara en del av ett engagerat team med god sammanhållning? Då kan detta vara rollen för dig!

Vi söker nu en logistiksamordnare till ett vikariat på enheten Fastighetsnära insamling (FNI) – en liten men viktig del av vår verksamhet där samarbete, nytänkande och arbetsglädje står i centrum. Hos oss får du möjlighet att påverka, utveckla och vara med och skapa lösningar som gör skillnad för både miljön och våra kunder.

Om arbetsplatsen

FNI är en sammansvetsad enhet där vi stöttar varandra och uppmuntrar till att testa nya idéer. Vi har en öppen och prestigelös arbetskultur där trivsel och balans mellan arbete och fritid är högt prioriterat. Som kommunalt bolag arbetar vi långsiktigt och med samhällsnyttan i fokus – och vi är stolta över det vi gör.

Arbetsuppgifter

    Som logistiksamordnare kommer du att ha en nyckelroll i att samordna och följa upp insamlingen av förpackningar från återvinningsstationer och flerfamiljshus. Du kommer bland annat att:

    • Säkerställa att insamlingen fungerar effektivt och kvalitativt.
    • Ha löpande kontakt med våra entreprenörer för skötsel och tömning.
    • Arbeta för att utöka insamlingen till flerfamiljshus som idag saknar detta.
    • Ha tät dialog med kunder och entreprenörer.
    • Samordna och följa upp befintliga och nya entreprenader.
    • Tillsammans med kollegor hantera ärenden och mejl inom avdelningen.'

    Vem är du?

    Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och har god analytisk förmåga. Du har lätt för att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift, och trivs med att arbeta både självständigt och i team. Du är flexibel och har ett genuint engagemang för ditt arbete.

    Krav

    • Gymnasieutbildning.
    • Dokumenterad administrativ erfarenhet.
    • God datavana.
    • B-körkort (då vi har anläggningar i två kommuner).

    Det är meriterande om du även har:

    • Erfarenhet av kund- och faktureringssystemet EDP samt fordonssystemet EDP Mobile.
    • Eftergymnasial utbildning inom logistik eller avfallsområdet.

    Övrigt

    • Tjänsten är ett vikariat på heltid (100 %), med arbetstid dagtid.
    • Tillträde enligt överenskommelse.

    Vill du vara med och göra skillnad i en verksamhet som bidrar till ett hållbart samhälle? Välkommen med din ansökan – vi ser fram emot att höra från dig!

    Om Vivab

    Vi jobbar helhjärtat för en hållbar framtid med rent och gott dricksvatten, friska vattendrag och minskat avfall. Vivab är ett kommunalt bolag och en viktig aktör inom grön samhällsutveckling på västkustens mittpunkt. Vi vill förändra hur vi bygger våra samhällen och tar hand om våra resurser. Vi gör det genom att erbjuda hållbara vatten- och avfallstjänster och inspirera dig till en hållbar konsumtion. Tillsammans kan vi göra det möjligt!

    Anställningens omfattning

    Anställningsform : Tidsbegränsad

    Omfattning : Heltid

    Tillträde: 2025-12-01

    Varaktighet: 6 månader eller längre

    Ansökan

    Ansök senast: 19 oktober via denna länk: Ansökan logistiksamordnare

    Referensnummer : C277409

    Lön

    Löneform : Månadslön

    Anställning

    Antal annonserade arbetstillfällen : 1

    Kontakt

    Kontaktperson
    Elisabeth Andersson
    Enhetschef FNI
    E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

    Facklig företrädare
    För Vision:
    Lena Antonsson
    Tel: 0757 27 40 45
    E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

    Avfallshandläggare

    Vill du vara med och forma framtidens avfallshantering och samtidigt arbeta i ett engagerat team med god sammanhållning? Nu söker vi en avfallshandläggare till ett spännande projekt kopplat till införandet av närsortering i våra kommuner.

    Tjänsten är en projektanställning med placering på enheten Fastighetsnära insamling (FNI) – en liten men viktig del av vår verksamhet där samarbete, nytänkande och arbetsglädje står i centrum. Hos oss får du möjlighet att påverka, utveckla och vara med och skapa lösningar som gör skillnad för både miljön och våra kunder.

    Om oss

    FNI är en sammansvetsad enhet där vi stöttar varandra och uppmuntrar till att testa nya idéer. Vi har en öppen och prestigelös arbetskultur där trivsel och balans mellan arbete och fritid är högt prioriterat. Som kommunalt bolag arbetar vi långsiktigt och med samhällsnyttan i fokus – och vi är stolta över det vi gör.

    Om projektet

    Från hösten 2026 inför vi närsortering – ett stort steg mot ökad återvinning och hållbarhet. Det innebär att boende i villa och fritidshus får möjlighet att sortera sina hushållsförpackningar, glas och tidningar direkt vid hemmet. Nuvarande kärl ersätts med så kallade fyrfackskärl, och vi söker dig som vill vara med och genomföra denna förändring tillsammans med oss.

    Dina arbetsuppgifter

    Som avfallshandläggare kommer du att ha en viktig roll i att informera, samordna och följa upp införandet av fyrfackskärl. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att:

    • Besvara frågor från hushåll och fastighetsägare om förändringen.
    • Ha kundkontakter med fastighetsägare, särskilt inom flerfamiljshus.
    • Följa upp och registrera resultat från inventeringar av hämtställen.
    • Genomföra platsbesök för etablering av gemensamma hämtställen.
    • Sköta brevutskick och registrera inkomna svar via e-tjänster.

    Arbetet är serviceinriktat och kräver god samarbetsförmåga. Du kommer att ha många kontakter med kunder, vilket ställer krav på ett professionellt och trevligt bemötande.

    Vem är du?

    Vi söker dig som är strukturerad, kommunikativ och har ett genuint engagemang för service och hållbar samhällsutveckling. Du har lätt för att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift, och trivs med att arbeta både självständigt och i team.

    Krav:

    • Dokumenterad administrativ erfarenhet.
    • God datavana – vi arbetar bland annat i kund- och faktureringssystemet EDP.
    • B-körkort (då vi har anläggningar i två kommuner).

    Meriterande:

    • Erfarenhet av arbete i projektform.
    • Tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter eller avfallshantering.

    Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

    Övrigt

    • Tjänsten är en projektanställning på heltid (100 %), med arbetstid dagtid.
    • Tillträde enligt överenskommelse.

    Vill du vara med och göra skillnad i ett projekt som bidrar till ett mer hållbart samhälle? Välkommen med din ansökan – vi ser fram emot att höra från dig!

    Om arbetsplatsen

    Om Vivab

    Vi jobbar helhjärtat för en hållbar framtid med rent och gott dricksvatten, friska vattendrag och minskat avfall. Vivab är ett kommunalt bolag och en viktig aktör inom grön samhällsutveckling på västkustens mittpunkt. Vi vill förändra hur vi bygger våra samhällen och tar hand om våra resurser. Vi gör det genom att erbjuda hållbara vatten- och avfallstjänster och inspirera dig till en hållbar konsumtion. Tillsammans kan vi göra det möjligt!

    Anställningens omfattning

    Anställningsform : Tidsbegränsad anställning

    Omfattning : Heltid

    Tillträde : 2026-01-07

    Tidsbegränsad till : 2027-01-08

    Varaktighet : 6 månader eller längre

    Ansökan

    Ansök senast 19 oktober via denna länk: Ansökan Avfallshandläggare

    Referensnummer : C277423

    Lön

    Löneform : Månadslön

    Anställning

    Antal annonserade arbetstillfällen : 1

    Arbetstid : Dagtid

    Kontakt

    Kontaktperson
    Elisabeth Andersson
    Enhetschef FNI
    E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

    Facklig företrädare
    För Vision:
    Lena Antonsson
    Tel: 0757 27 40 45
    E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

    VA-ingenjör

    På Vivab har vi ett viktigt uppdrag: att planera och bygga VA-system som håller för generationer framåt. Nu har du möjlighet att kliva in som planeringsingenjör hos oss på ett vikariat under perioden december i år fram till årsskiftet 2026. Som planeringsingenjör på vår avdelning Projekt och Planering får du en nyckelroll i arbetet med att utveckla Falkenberg och Varberg på ett hållbart sätt. 

    Om oss

    Hos oss blir du en del av ett engagerat team på vår avdelning Projekt & Planering, där det finns bred kompetens och lång erfarenhet inom VA. Vi värdesätter samarbete, kunskapsdelning och innovation – och vi ger dig goda möjligheter till kompetensutveckling och personlig utveckling.

    Om rollen

    Som planeringsingenjör hos oss får du ett varierat och stimulerande arbete med fokus på exploaterings- och VA-utbyggnadsprojekt. Du är med i hela samhällsbyggnadsprocessen – från planering till färdig anläggning.

    Hos oss får du möjlighet att vara med tidigt i samhällsbyggnadsprocessen, där grunden för framtidens hållbara VA-lösningar läggs. Tyngdpunkten i rollen kommer främst att ligga i de tidiga planeringsskedena för projekt – särskilt detaljplanearbetet – men kan även komma att innefatta de senare faserna som projektering och byggnation av exploateringsprojekt.

    Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

    • Delta i planarbete och utredningar för att skapa långsiktigt hållbara system för vatten, spillvatten och dagvatten.
    • Lämna remissutlåtanden och bevaka Vivabs intressen i olika skeden.
    • Ansvara för upphandling av konsulttjänster och entreprenader.
    • Följa upp projekt tillsammans med byggledare så att anläggningar byggs enligt budget och tekniska krav.
    • Bidra till den långsiktiga planeringen av Vivabs VA-ledningsnät.

    Vem är du?

    Vi söker dig som har:
    • Utbildning som civil- eller högskoleingenjör inom väg och vatten, samhällsbyggnadsteknik eller annan motsvarande utbildning/erfarenhet.
    • Bred förståelse för VA-frågor och samspelet med andra aktörer i samhällsbyggnadsprocessen.
    • Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
    • God system- och datorvana.
    • B-körkort.

    Det är meriterande om du har:
    • Erfarenhet av VA-utredning, projektering eller projektledning.
    • Kunskap om entreprenadjuridik och cirkulära VA-system.
    • Intresse för ny teknik och hållbara lösningar.

    Personliga egenskaper vi värdesätter:
    • Du är lösningsorienterad och strukturerad – du ser möjligheter där andra ser problem och håller ordning även när tempot är högt.
    • Du tar ansvar och vågar fatta beslut, men är samtidigt lyhörd och värdesätter samarbete.
    • Du kommunicerar tydligt och bygger goda relationer, både internt och externt.
    • Du trivs med att ta eget ansvar men också samarbeta nära med andra.

    Varför Vivab?

    Hos oss får du:

    • Ett meningsfullt uppdrag där ditt arbete gör skillnad för en hållbar samhällsutveckling.
    • Stöd från ett kompetent och engagerat team som gärna delar med sig av sin kunskap.
    • Möjlighet att påverka och utvecklas – både i rollen och tillsammans med oss.

    För den här tillsättningen kommer vi att tillämpa löpande urval, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.

    Om arbetsplatsen

    Vi på Vivab jobbar helhjärtat för en hållbar framtid med rent och gott dricksvatten, friska vattendrag och minskat avfall. Vivab är ett kommunalt bolag och en viktig aktör inom grön samhällsutveckling på västkustens mittpunkt. Vi vill förändra hur vi bygger våra samhällen och tar hand om våra resurser. Vi gör det genom att erbjuda hållbara vatten- och avfallstjänster och inspirera dig till en hållbar konsumtion. Tillsammans kan vi göra det möjligt!

    Anställningens omfattning

    Anställningsform : Tidsbegränsad anställning

    Omfattning : Heltid

    Tillträde : 2025-12-01

    Tidsbegränsad till : 2026-12-31

    Ansökan

    Ansök senast 12 oktober via denna länk: Ansökan VA-ingenjör

    Referensnummer : C279616

    Lön

    Löneform : Månadslön

    Anställning

    Antal annonserade arbetstillfällen : 1

    Arbetstid : Dagtid

    Kontakt

    Kontaktperson
    Tina Wilson
    Enhetschef Planering
    E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 
    Tel: 0757-27 40 74

    Facklig företrädare
    För Vision:
    Lars-Erik Johansson
    E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 
    Tel: 0757-27 41 88


    Kontakta oss

    Vivabs kundservice
    E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
    Telefon: 0757-27 40 00

    Telefontider:
    Måndag: kl. 8-12 & 13-17
    Tisdag: kl. 8-12 & 13-17
    Onsdag: kl. 8-12 & 13-16
    Torsdag: kl. 8-12 & 13-17
    Fredag: kl. 8-12 & 13-15

    Spontana ansökningar

    Har du erfarenhet från VA och är nyfiken på Vivab som arbetsgivare är du alltid välkommen att höra av dig! Vi söker alltid efter duktiga medarbetare och tar gärna emot spontanansökningar. Skicka din ansökan med CV till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..